Лист
із фронту
Ще
день один прожитий не дарма
І
посмішка на стомлених устах,
Від
того, що у трубці телефону
Я
чую рідні від коханої слова:
«Привіт,
як день пройшов,
Ну
що у вас, як ти, як хлопці?»
…
І стиснув пальці до крові,
притишив стукіт серця
«Все
добре, всі живі. Привіт тобі передають!»
Лиш
темні хмари сльози приховали,
А
вітер голосу тремтіння приглушив,
Лиш
воля в серці і бажання жити,
Ще
більше у душі бринить.
«
Ти перестань, не треба хвилюватись,
В
нас тихо і ніхто не наступа.
І
взагалі я вдалині від фронту
Лиш
тільки вітер сильний завива.»
Я
говорю, а сльози давлять груди,
Сьогодні
Свята з нами більш нема…
Немає
хлопця, друга, сина
Й
дружина молода посивіла зрання…
Лиш
очі голубі весь час передімною
І
щира посмішка його…
«Ти
тут? Чому мовчиш? Я відчуваю щось не так!!!»
«Та
ні, ти заспокійся, просто я стомився.
І
не хвилюйся так! Піду, бо хлопці кличуть.
Батькам
привіт передавай. І думай про хороше.
Все,
щасливо!»
І
тільки трубку я поклав, як в далині почався обстріл…
(«Історик»)
Добрий день,
редакція журналу «Директор школи». Я довго розмірковував над тим, що можна
написати про сучасну освіту, та розповісти про життя поза школою.
Адже доля так
склалася, що почувши перший шкільний дзвінок 2014/2015 навчального року і
завівши свій 7-Б клас на урок, я отримав дзвінок з
військового комісаріату. Оскільки ще в квітні я поїхав до військкомату і
записався добровольцем. Для мене це був свідомий вибір громадянина,
обов’язком якого є захист своєї
Вітчизни. Проте, переді мною
постав нелегкий вибір: навчальний рік тільки починався, а держава перебувала в
стані неоголошеної війни. Складно було розірватися в цьому виборі, бо з одного
боку улюблена робота і важкість на серці, що покидаю учнів в неслушний час, а з
іншого – громадянська позиція, патріотизм і прагнення захистити свою
Батьківщину від посягань ворога. І на перший план виступила громадянська
позиція, потреба у захисті цілісності нашої держави. Та ще складніше було
повідомити про таке рішення своїм батькам. Але яким було полегшенням, коли
батьки з розумінням та повагою поставились до мого вибору. Я бачив в їхніх очах
переживання і тривогу, бо розумів як їм складно, адже вони проводжали сина на
війну…
В той час моє
життя розділилось на дві частини: до і після…
Як учитель історії,
я виховував в нашого молодого покоління любов до історії своєї Батьківщини, до
витоків нашого минулого. На прикладах героїчної боротьби за волю і незалежність
України наших пращурів, я розповідав про патріотизм і незламність нашого
народу. А тепер своїми діями і вчинками мав підтвердити свої власні слова. Адже
вчитель історії, який говорить про боротьбу за волю і незалежність Української
Держави, власним прикладом повинен довести те, чого вчить своїх дітей, бо він є
взірцем для своїх учнів.
Армія та війна
суттєво змінили мене та моє бачення сучасної освіти. Провівши фактично більшу
частину життя в навчанні, а потім й у викладанні, я ще більше переконався, що щоб
якісно навчати дітей, насамперед, потрібно любити свою професію, постійно самовдосконалюватись
і головне – не боятись експериментувати. Я не уявляв себе і свого життя поза
школою. Та доля внесла свої корективи. І вже в вересні минулого року я був
військовослужбовцем Збройних Сил України. Складно розповідати про ті події, що
відбуваються на нашому українському Сході…
На питання
друзів «Як ти живеш без школи?» я довго не міг дати відповіді. Адже школа і була
моїм життям. І змінюючи місця роботи, насамперед я шукав комфорту і сприятливих
умов для своєї праці. Мені хотілось досягнути чогось нового, знайти більш
сприятливі методи і форми роботи з учнями. Насамперед, щоб їм було цікаво. Адже
від того, наскільки ми професійно проводимо урок, залежить якість знань наших
учнів.
Та все ж. Чи
існує життя після школи? На власному прикладі я можу сказати так. Існує! І воно
зовсім не таке, до якого ми готуємо своїх дітей. Складається враження, що наша
шкільна освіта застрягла в пережитках минулого і взагалі відірвана від
реального життя. Сучасна шкільна освіта не може дати і половини того, що знадобиться
дитині в самостійному житті після завершення навчання. Знання, які ми даємо, це
звісно чудово. Це головне завдання. Але все ж потрібно враховувати і сучасні
реалії. А тому школа повинна стати не тільки форпостом науки, а ще й школою
самостійного життя. Сьогодні українська школа – це інкубатор, який не дає
можливості підкреслити індивідуальність, виховати самостійність, патріотизм. Ми
говоримо про особистісно-орієнтоване навчання. Але чи можна його застосовувати
в сучасній школі? На мою думку це практично не вдається. Адже коли в класі 30 і
більше дітей, то про що тут можна говорити.
Звісно це моя
суб’єктивна думка і, очевидно, мало хто
підтримає мої слова, адже як може вчитель говорити такі речі. Головне завдання
вчителя – навчити і виховати. І від цих постулатів відходити зась. Та на мою
думку цього замало. Вчитель разом із батьками повинен також підготувати дитину
до дорослого самостійного життя. «Як це зробити?» – запитаєте ви. А тут уже
потрібно враховувати особистісний підхід, поєднувати роботу вчителя, батьків,
психолога. І саме спільна робота зможе дати результат, а не бажання одних і
повна ізоляція інших. Більшість сучасних батьків, віддавши дітей до школи,
знімають з себе певні обов’язки з виховання, заспокоюючи себе, що школа всього
навчить. Але, нажаль, школа не всесильна. Школу, як і все в нашій країні,
потрібно реформувати. Якщо реформи економіки або МВС у всіх на очах, то реформи
школи для простого громадянина взагалі не видно. Що змінилось в системі освіти
за останні 20 років? Скажу я вам, що практичного нічого… Змінюються моделі
навчання, та суть залишається такою ж як і була.
Я розумію, що
практична більшість колег буде критикувати мої думки і моє бачення. І це чудово.
Лише в спорі народжується істина. І якщо
ми прагнемо щось змінити в своїй країні, то ці зміни повинні початися із самих
нас. Ніхто краще за вчителів не розуміє проблем освіти, і саме тому ми повинні
стати рушійною силою на шляху змін до кращого.
Саме тому, після
завершення служби, я буду й далі вдосконалюватись професійно, буду продовжувати експериментувати
та шукати шляхи вдосконалення своєї роботи. А цим меседжем я закликаю своїх
однодумців об’єднуватись і працювати спільно над вдосконаленням шкільної
освіти. І скажу Вам, що з великим задоволенням буду працювати пліч о пліч з Вами, адже все в наших руках. Головне, щоб було бажання!
Володимир
«Історик»
вчитель,
військовослужбовець ЗСУ.
Немає коментарів:
Дописати коментар