Приймаючи дитину до школи, потрібно враховувати, що маємо справу з дитячим організмом, який росте, розвивається. Для нормального розвитку дитини шкільного віку потрібно багато рухатися (ходити, бігати). Як стверджує народна мудрість, «рух – це життя і здоров’я».
Проте зі вступом до школи рухова
активність дитини зменшується. Руховий режим з відносно довільного змінюється
на обумовлений строгими правилами поведінки.
Відповідно, впродовж шкільного
навчального дня поступово збільшується ступінь втоми дітей, знижується їх
працездатність. Першими ознаками зниження працездатності є неуважність,
збільшення кількості помилок при виконанні завдань, ненавмисне порушення
дисципліни (відволікання від навчальної роботи, розмови). І це цілком
закономірно і зрозуміло. Адже тривале сидіння за партою вимагає постійного
статичного напруження м’язів спини, шиї, ніг, що призводить до їх втоми. У
цьому випадку дитина починає мимоволі розслабляти втомлені м’язи. З’являється
перекіс тулуба вліво або вправо. Учень лягає грудьми на парту або підставляє
руки під підборіддя. Починає човгати ногами. Статичне навантаження вступає у
протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – у дитини знижується
працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття, дитина
скаржиться на головний біль.
Тому при виявленні в дітей перших
ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи.
Згідно з ученням І.М. Сеченова
про активний відпочинок, працездатність людини відновлюється значно швидше,
якщо процес збудження переключається на інші центри кори головного мозку.
Тому при виявленні в дітей перших
ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи (фізкультхвилинки).
Фізкультхвилинками прийнято
називати проведення вправ у класі під час уроку, а також при виконанні домашніх
завдань.
Мета проведення фізкультурної
хвилинки - підвищити або утримати розумову працездатність дітей на уроках,
забезпечити короткочасний активний відпочинок для школярів під час занять, коли
значну навантаження випробовують органи зору і слуху; м'язи тулуба, особливо
спини , що знаходяться в статичному стані; м'язи кисті працюючої руки. Вправи
складено так, щоб при їх виконанні були охоплені різні групи м’язів. Вона
необхідна для збереження здоров'я учнів, для того, щоб підняти їм настрій,
посилити крово- і лімфообмін застійних ділянок в організмі дитини, зняти
статичну напругу.
Такі перерви під час уроку
сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які
підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з
утомлених від письма пальців.
Фізкультхвилинка має стати
обов’язковим елементом кожного уроку в початковій та середній школі (крім тих
уроків, на яких сам процес навчання передбачає достатню рухливість, наприклад,
уроків музики, трудового навчання, ритміки, фізичного виховання).
Існують різні форми проведення
фізкультхвилинок:
• рухлива гра;
• імітація трудових дій;
• проголошення скоромовок, що супроводжується
діями;
• фізкультхвилинки у формі психофізичної
гімнастики, коли діти мімікою, жестами і рухами зображують різних тварин.
Фізкультхвилинка включає 3-4
вправи, добре знайомі дітям і легкі для виконання. Кожна вправа виконується 3-4
рази в середньому темпі.
Тривалість фізхвилинки 2-3
хвилини.
Вправи мають добиратися таким
чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні
групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно
включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на
координацію рухів.
Щоб процес виконання фізичних
вправ був цікавим для дітей, необхідно час від часу змінювати вправи (кожні 2-3
тижні), виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи.
Чим більшим є статичне
навантаження, тим частіше й активніше потрібно робити фізичні вправи. В першому
класі необхідно проводити по дві фізкультхвилинки - на 10-ій
і 20-ій хвилині кожного уроку. Але якщо діти швидко стомлюються, можна провести і три фізкультхвилинки
протягом уроку (особливо в першому півріччі ).
Таким чином, для збереження
здоров’я дітей при проведенні уроку необхідно використання вчителем
елементарної діагностики стомлюваності учнів на уроці та застосування способів
зниження втоми, основним з яких є проведення фізкультхвилинок.
Для того щоб фізкультхвилинка давала універсальний профілактичний ефект,
вона повинна включати вправи на активізацію скелетних м'язів (нахили тулуба,
обертання головою), м'язів нижніх кінцівок (присідання, тильні і підошовні
згинання стоп); останні важливі для запобігання застійних реакцій кровообігу в
нижніх кінцівках і органах малого тазу. Не слід забувати і про вправи для
поліпшення мозкового кровообігу. Для профілактики перевтоми очей і розвитку
короткозорості рекомендуються вправи, спрямовані на зміцнення очних м'язів.
Для підвищення ефективності фізкультурних
хвилинок доцільно використовувати музичний супровід.
Немає коментарів:
Дописати коментар